استویا stevia چیست؟ آیا افراد دیابتی می توانند استویا مصرف کنند؟ | تغذیه سالم

استویا stevia چیه؟ افراد دیابتی می تونن استویا مصرف کنن؟

استویا stevia چیه؟ افراد دیابتی می تونن استویا مصرف کنن؟

سیمرغ

 استویا گیاه شیرینیه که مصرف ان معمولا واسه مبتلایان به دیابت پیشنهاد می شه، در ادامه به طور کامل به بررسی گیاه استویا می پردازیم

 هر چیزی که باید در مورد استویا بدونین

استویا که اسمای دیگه اون شیرین برگ یا شکر برگه، شامل ترکیباتی به نام استویول گلیکوزیدهاه که تقریبا ۳۰۰ برابر شیرین تر از شکره. با این وجود، استویا از کالری بسیار کمی برخورداره و از نظر فنی به عنوان محصولی با کالری صفر شناخته می شه.
با اینکه بسیار شیرین هستن، استویول گلیکوزیدها می تونن پس مزه تلخی دارا باشن. بر همین پایه، اجناس استویا شامل مواد دیگری واسه خنثی کردن این شرایط هستن.

  استویا واسه افراد گرفتار به دیابت بی خطره؟

 عصاره های استویا وقتی که در مقادیر متعادل مصرف شن، کلا واسه بیشتر افراد بی خطر هستن.
سازمان غذا و داروی آمریکا استویول گلیکوزیدها رو به عنوان "کلا بی خطر تشخیص داده شده" (GRAS) دسته بندی کرده. در نتیجه، تولیدکنندگان ممکنه بعضی استویول گلیکوزیدهای خلوص بالا رو به غذاها و نوشیدنیا اضافه کنن.
استویول گلیکوزیدها بیشتر در نوشیدنیای بدون قند، مرباها، و اجناس لبنی وجود دارن.
طی یه بیانیه مشترک، انجمن قلب آمریکا و انجمن دیابت آمریکا استویا و شیرین کننده های مشابه رو در صورت مصرف درست و متعادل واسه افراد گرفتار به دیابت به درد بخور عنوان کردن.
بعضی پژوهشا نشون دادن که استویا ممکنه به کنترل قند خون کمک کنه و پشتیبان این بیانیه هستن.

  استویا می تونه دیابت رو بهتر کرده یا درمان کنه؟

 الان، درمانی واسه دیابت موجود نیس، اما افراد می تونن از راه تغییرات غذایی و سبک زندگی و هم اینکه مصرف دارو این مریضی رو مدیریت کنن.
به کار گیری استویا به جای شکر در غذاها و نوشیدنیای شیرین شده ممکنه به افراد گرفتار به دیابت در اثبات سطوح گلوکز خون کمک کنه.
این جایگزینی ممکنه مقدار کالری مصرفی فرد رو کم کنه، که شاید به کاهش وزن کمک می کنه. وزن اضافه یه عامل خطرآفرین واسه دیابت نوع ۲ و مشکلات اون هستش که شامل مشکلات قلبی و کلیوی می شن.
هم اینکه، خیلیا گرفتار به دیابت دارای فشار خون بالا هستن. بعضی پژوهشا نشون دادن که استویا ممکنه فشار خون رو در افراد گرفتار به پرفشاری خون کم کنه، اما همه تحقیقات به نتیجه ای مشابه دست نیافته ان. پژوهشای بیشتری واسه تایید اثر احتمالی نیازه.

 پژوهشا درباره چی می گن

 چندین مطالعه به بررسی آثار استویا بر سطوح قند خون اقدام کردن. مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ نشون داد که پودر برگ استویای خشک شده به طور زیادی سطوح قند خون رو در افراد گرفتار به دیابت، هم به صورت ناشتا و هم پس از غذا خوردن، کاهش داده. هم اینکه، شرکت کنندگان در این مطالعه کاهش در سطوح تری گلیسیرید و کلسترول خود رو تجربه کردن.
محققان نتیجه گیری کردن که استویا به عنوان جایگزینی واسه شکر و شیرین کننده های دیگه واسه افراد گرفتار به دیابت بی خطره.
مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ روی موشا نشون داد که به کار گیری پودر برگ استویای کامل به عنوان یه مکمل غذایی به کاهش سطوح قند خون منجر شده. هم اینکه، یافته های این مطالعه نشون دادن که استویا آسیب کبدی و کلیوی در حیوانات رو کاهش داده.
پژوهشی دیگه در سال ۲۰۱۳ نشون داد که استویا دارای پتانسیل آنتی اکسیدانیه و به طور زیادی سطوح قند خون رو در موشا کاهش داده.
هم اینکه، استویا ممکنه گرسنگی رو کاهش داده و احساس سیری رو در افراد بهتر کنه. تو یه مطالعه کوچیک، محققان به شرکت کنندگان میان وعده ای قبل از وعده غذایی اصلی دادن. این میان وعده شامل استویا، آسپارتام، یا ساکارز بود.
میان وعده شامل ساکارز دارای ۴۹۳ کالری بود، در شرایطی که میان وعده های شامل استویا و آسپارتام تنها ۲۹۰ کالری داشتن. با این وجود، هر سه گروه شرکت کنندگان سطوح گرسنگی و سیری مشابه رو گزارش کردن.
آدمایی که میان وعده استویا مصرف کرده بودن، به طور زیادی کاهش سطوح قند خون پس از وعده های غذایی رو در مقایسه با گروه ساکارز تجربه کردن. هم اینکه، اونا سطوح انسولین پایین تر نسبت به دو گروه آسپارتام و ساکارز رو نشون دادن.
ذکر این نکته مهمه که در این تحقیق بیشتر از برگ خشک شده استویا به جای عصاره های استویا استفاده شده بود. عصاره های استویا معمولا شامل مواد تشکیل دهنده دیگری هستن که بعضی از اونا ممکنه بر سطوح قند خون موثر باشن.

 فواید استویا

 تحقیقات علمی نشون دادن که استویا ممکنه فواید زیر رو ارائه کنه:

  •  ویژگیای آنتی اکسیدانی احتمالی
  • کنترل قند خون، هم در زمان ناشتا و هم پس از غذا خوردن
  • تقویت احساس سیری و کاهش گرسنگی
  • تمایل کمتر به مصرف کالریای اضافه در ادامه روز
  • کاهش فشار خون در افراد گرفتار به پرفشاری خون
  • مراقبت در برابر آسیبای کبدی و کلیوی
  • کاهش سطوح تری گلیسیرید و کلسترول

 یکی دیگه از فواید استویا چند کاره بودن اون هستش. این شیرین کننده واسه استفاده در نوشیدنیای گرم و سرد مناسبه و میشه اونو به همراه جو دوسر یا میوه هم مصرف کرد.
استویا ممکنه واسه بعضی غذاهای پخته با در نظر گرفتن محصول شیرین کننده و دستورالعمل غذایی هم مناسب باشه. با این وجود، استویا حالت کاراملی پیدا نمی کنه و نمی تونه در تموم دستورالعملا مورد استفاده قرار بگیره.

خطرات و مشکلات جانبی استویا

 تحقیقات درباره ایمنی استویا مشکلات جانبی منفی رو تا وقتی که آدما به مقدار متعادل ازش استفاده کنن، گزارش نکرده ان. سازمان غذا و داروی آمریکا اجناس استویای پالایش شده رو به عنوان کلا بی خطر واسه بیشتر افراد دسته بندی کرده.
بعضی اجناس استویا شامل افزودنیایی هستن که ممکنه دارای مشکلات جانبی باشن. مثلا، الکل قندها ممکنه در بعضی افراد موجب علائم زیر شن:

  •  نفخ
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد و گرفتگی معده
  • مشکلات گوارشی دیگه

 با این وجود، الکل قندها واسه افراد گرفتار به دیابت بی خطر هستن. به گفته انجمن دیابت آمریکا، الکل قندها شامل کالری کمتر نسبت به شکر هستن و به اندازه کربوهیدارتای دیگه بر سطوح قند خون اثر نمی ذارن.
افراد گرفتار به دیابت باید محصول استویا انتخابی خود رو بررسی کنن تا شامل شیرین کننده های دیگری نباشه که ممکنه سطوح گلوکز خون رو زیاد کنن.

جایگزینایی واسه استویا واسه افراد گرفتار به دیابت

 شیرین کننده های مصنوعی دیگه ممکنه به افراد گرفتار به دیابت در مدیریت هوسای غذایی واسه غذاها و نوشیدنیای شیرین کمک کنن. سازمان غذا و داروی آمریکا شیرین کننده های مصنوعی زیر رو تایید کرده:

  •  آس سولفام پتاسیم
  • ادوانتام
  • آسپارتام
  • نئوتام
  • ساخارین
  • سوکرالوز

 به جز آسپارتام، بدن آدم این شیرین کننده ها رو تجزیه نمی کنه. عوضش، اونا از دستگاه گوارش عبور کرده و از راه ادرار و مدفوع دفع می شن. مثل استویا، این شیرین کننده ها هم کالری اضافه ارائه نمی کنن.
هم اینکه، الکل قندها بدون تاثیرگذاری بر سطوح قند خون شیرینی رو زیاد می کنن. الکل قندهایی که تولیدکنندگان معمولا به غذاها و نوشیدنیا اضافه می کنن، شامل موارد زیر می شن:

  •  اریتریتول
  • ایزومالت
  • لاکتیتول
  • مالتیتول
  • سوربیتول
  • زایلیتول

 با این وجود، خیلی از غذاهای دارای شیرین کننده های مصنوعی شامل کالری و کربوهیدارت هستن. بعضی وقتا، این غذاها می تونن دارای کربوهیدارتایی تقریبا به اندازه نسخه های پر از شکر باشن. بر همین پایه، افراد باید جدول ارزش غذایی محصول رو قبل از انتخاب و مصرف به دقت بررسی کنن.

.

منبع : seemorgh.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *