اسرار تغذیه‌ای پیاز | سبزیجات

اسرار تغذیه ای پیاز

پیاز دارای منابع مهمی از فیبر خوراکی، ویتامینای اسید فولیک، B6، C و مواد معدنی کرومیوم، منگنز، پتاسیم، مس و فسفر هستش.

پیاز رو میشه به صورت خام مصرف کرد و یا به عنوان چاشنی غذا استفاده کرد. اهمیت درمانی و طبیعی پیاز به حدیه که از اون میشه واسه درمان دندون درد، مشکلات مزاجی، وبا، مریضیای طولانی تنفسی، مشکلات پوستی، ناتوانی جنسی و مشکلات دستگاه ادراری استفاده کرد. 

این سبزی که در اصل مصرف غذایی داره به خاطر فایده های درمانی اش از اهمیت بالایی برخورداره. عناصر سولفوردار موجود در پیازها چسبندگی پلاکتا رو کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری می کنه.

توانایی پیاز در رقیق کردن خون کمک زیادی به سلامتی قلب و عروق می کنه. کارشناسان در بررسیای خود به این نتیجه رسیدن پیاز با داشتن گوگرد می تونه به ضد عفونی کردن خون، شش ها، برطرف کردن آسم و ورم گلو کمک کنه.

ید موجود در پیاز هم می تونه در درمان گواتر موثر بوده و در بهبود آبسه و جوشای زیر پوستی هم به درد بخور باشه. هم اینکه پیاز در درمان عفونت مثانه، دفع سنگای مجاری ادراری کاربرد داشته و از بروز مریضیای قندی، پروستات و روماتیسم مفصلی جلوگیری می کنه. پیاز می تونه به عنوان آروم بخش روی سیستم اعصاب مرکزی هم تأثیرگذار باشه.

 

فواید پیاز در سلامتی بدن

* پیاز دشمن خیلی از باکتریا هستش. سطح بالایی از ترکیبات سولفوردار در پیاز بوی خاصی به اون میده. پیازهایی با بوی تند فواید بیشتری رو به دنبال دارن. پیاز دارای منابع مهمی از فیبر خوراکی، ویتامینای اسید فولیک، B6، C و مواد معدنی کرومیوم، منگنز، پتاسیم، مس و فسفر هستش.

 

* پایین آورنده قند خون

پیاز خام و پخته به دلیل داشتن آلیل پروپیل دی سولفاید واسه بیماران دیابتی به درد بخور هستش، چون این ماده با افزایش اندازه انسولین موجود در بدن سطح قند خون رو کم می کنه. هم اینکه به دلیل داشتن تیوسولفینات علائم مریضی دیابت رو کم می کنه.

 

* پایین آورنده کلسترول

استفاده همیشگی از پیاز در رژیم غذایی باعث کاهش سطح کلسترول و فشار خون بالا می شه. مصرف پیاز خطر حمله قلبی رو کاهش و کلسترول خوب رو زیاد می کنه و کلا سطح کلسترول خون رو به خاطر افزایش سلامتی بدن کم می کنه. مصرف نصف پیاز یا مصرف آب اون به همون اندازه کلسترول خوب رو زیاد می کنه. هم اینکه خوردن منظم پیاز خطر لخته شدن خون رو در بیماران قلبی کم می کنه. پس پیشنهاد می شه به خاطر جلوگیری از کند شدن جریان خون، غذای چرب همراه با پیاز مصرف شه.

 

* سلامت قلب

پیاز قرمز واسه قلب خوبه. کارشناسان تغذیه تاکید کردن پیاز قرمز که بیشتر در آشپزی هندی و خاورمیانه ای استفاده میشن به پیشگیری از مریضی قلبی کمک می کنه. اونا تاکید کردن پیازهای قرمز با عملکردهای بیولوژیک بدن تعامل می کنن و مصرف منظم اونا خطر مریضیای قلبی– عروقی رو کم می کنه. پیاز قرمز شیرین تر از نوع سفید اون بوده و بیشتر به صورت خام در سالادهای هندی و کشورای خاورمیانه مصرف می شه.

فلاوونوئیدها سلامت عروق خونی رو زیاد کرده و از التهاب می کاهند و هم از بدن آدم در مقابل مریضیای قلبی- عروقی مراقبت می کنن.

 

* مقابله با سرطانا و زخما

کوئرستین از بدن در مقابل مریضیایی چون زخم معده و روده بزرگ و سرطانای سینه و مری مراقبت می کنه. وجود فلاوونوئیدهایی مثل کوئرستین در پیاز خطر پیشرفت سرطان روده بزرگ رو با متوقف ساختن رشد تومورها کاهش داده و از سلولای روده بزرگ در مقابل اثرات داغون کننده مواد سرطان زا مراقبت می کنه.

 

 

* جلوگیری از پوکی استخون

پیاز، استئوکلاستا رو از بین برده و مانع از سائیده شدن و شکستن استخونا می شه و در نتیجه مصرف پیاز از دچار شدن به پوکی استخون خصوصاً در زمان یائسگی زنان جلوگیری می کنه.

 

* کمک به سینوسا

گرفتگی بینی و سردرد واسه هیچکی مورد پسند نیس. خوردن پیاز باعث نرم شدن مخاط بینی شده و از جدی تر شدن مشکلات سینوسی جلوگیری می کنه. پیاز دلیل تخلیه مخاطای سینوسی می شه.

 

* خاصیت انگل زدایی

 

* درمان آسم

پیاز در درمان آسم به درد بخور هستش و سلامتی آدم رو که خیلی مهمه زیاد می کنه. اضافه کردن پیاز به رژیم غذایی تصمیم هوشمندانه ای هستش.

 

* درمان بی خوابی

پیاز در درمان بی خوابی سودمنده. به آدمایی که مشکلات بی خوابی دارن پیشنهاد می شه پیاز خرد شده رو کنار بالش خود بذارن، چون ترکیبات موجود در پیاز به آرامش اعصاب کمک می کنه.

 

 * پیاز بخورین تا موهاتون نریزد

بررسیا نشون میده مصرف پیاز می تونه به جلوگیری از ریزش مو کمک کنه.

 

* فواید پیاز در علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا

بیشتر ما از بوی تند پیازها اطلاع داریم. می دونستین که این بو اسلحه مخفی پیازها در مقابل ویروسا و باکتریا هستش؟ این بوی تند به خاطر وجود ترکیبات پر از سولفور هستش که به افزایش سلامتی و تندرستی بدن کمک می کنن.

بوی تند پیاز باعث ریزش آب از چشم و بینی می شه و اون در نتیجه تحریک سیستم ایمنی بدن به خاطر مقابله با عفونت باکتریایی یا ویروسی هستش. این کار به بدن کمک می کنه تا ویروس رو دفع کرده و از افزایش التهاب جلوگیری کنه.

 

چند پیشنهاد به اونا که پیاز رو دوست ندارن

با اینکه خیلی از ادما از طعم و مزه پیاز در سالاد یا غذای خود هیچ شکایتی ندارن؛ اما در مقابل گروه دیگری هستن که بر خلاف این که محققان به کار گیری پیاز در رژیم غذایی روزانه اونا رو به عنوان یه ماده غذایی به درد بخور، لازم دونسته ان، هیچوقت راضی به خوردن اون نمی شن.

معمولاً پیاز طعم تندی داره و همین موضوع دلیل می شه یه سری از آدما به خاطر اون حتی از خوردن یه سالاد بسیار خوش آب و رنگ که به اون پیاز اضافه شده، دوری کنن؛ اما جالبه بدونین کم کردن تندی پیاز قبل از اضافه کردن اون به نوعای جورواجور سالاد که معمولاً در اونا از پیاز خام استفاده می شه، بسیار ساده س!. واسه این کار اول باید پیاز رو به قطعات دلخواه خود خرد کنین. بعد اونا رو تو یه صافی ریخته و در زیر شیر آب سرد شستشو بدین و روی یه هوله خشک پارچه ای یا کاغذی بریزین و بذارین خشک شه. اینطوری مقدار زیادی مایع ایجادکننده طعم تندی پیاز که در نتیجه خرد کردن اون به قطعات کوچیک تر از اون خارج شده، از بین میره و در نتیجه پیاز شیرین تر شده و خوردن اون واسه آدمایی که به طعم و بوی پیاز حساسیت دارن، آسون تر هستش.

البته باید توجه داشت که همه نوعای جورواجور پیازها برابر نیستن و پس با در نظر گرفتن ذائقه خود باید در انتخاب اون دقت کنین.

پیازهای سبز، پیازهایی هستن که در مقایسه با بقیه شکلای جور واجور پیازها طعم ملایم تری دارن و بیشتر در جفت و جور غذاهایی مثل پاستا یا ترکیب با حبوبات یا سالاد از اونا استفاده می شه.

پیازهای شیرین همونجوریکه از نامشون هم میشه فهمید، دارای گوگرد یا سولفور کمتری هستن و پس موقع خوردن اونا، شیرینی این نوع پیاز رو خوب حس می کنین. می تونین در فصل بهار و تابستون از این نوع پیاز به عنوان یه طعم دهنده واسه جفت و جور شکلای جور واجور سالاد با پیاز خام استفاده کنین.

پیازهای بهاره واقعا پیازهای زرد، سفید یا قرمز خام هستن که معمولان اندازه تندی اونا کمتر بوده و پس شیرین تر به نظر می رسن. این نوع پیازها معمولاً نسبت به پیازهای رسیده بهاره کوچیک تر هستن و در فصل بهار یا تابستون می تونین اونا رو جفت و جور کنین، اما اگه طعم و بوی پیاز شما رو ناراحت می کنه، هیچ وقت پیاز قرمز نخورین چون این نوع پیازها تندترین شکلای جور واجور پیازها هستن، اما شستن قطعات خرد شده پیاز قبل از خوردن شدیدا اندازه تندی اونو کم می کنه. حتی می تونین این نوع پیاز رو قبل از خوردن به مدت زمان کوتاهی در آب سرد بذارین تا اینطوری از شدت تندی اون کم بشه.

پیاز خام و پخته به دلیل داشتن آلیل پروپیل دی سولفاید واسه بیماران دیابتی به درد بخور هستش، چون این ماده با افزایش اندازه انسولین موجود در بدن سطح قند خون رو کم می کنه

بریدن پیاز زیر آب سرد از سوزش و اشک چشم کم می کنه. پیاز بریده شده رو باید در ظرف در دار یا در کیسه فریزر گذاشته و فوراً فریز کرد. پیازهای بریده نشده بهتره در جای تاریک، خشک و خنک نگهداری شن.

 

و در آخر این که

مصرف پیاز واسه بیشتر مردم خوبه، ولی مصرف زیادتر از اندازه اون ممکنه دلیل سوزش معده و ناراحتیای مربوط به معده و روده و در نتیجه اسهال و استفراغ شه.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری


منابع:

ماهنامه دنیای تغذیه – شماره ۱۱۳ – مهناز محمدوند

ایسنا

جام جم – مریم وکیلی

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *