اسرار داشتن استخوان های مستحکم و سالم | تغذیه سالم

اسرار داشتن استخوانای محکم و سالم

مصرف هورمون، دارو و… استواری و قدرت استخوانا رو تهدید می کنه. این واقعیتا به نقل از «MSN» به شما کمک می کنه تا بیشتر به فکر استخوانای خود باشین. پس از متوقف شدن رشد طولی، استخون

اسرار داشتن استخوانای محکم و سالم

قوی کردن استخون

بازم به فعالیت خود ادامه میده. داروهایی مانند استروئید و داروهای ضدصرع می تونه کم کم استخوانا رو ضعیف کنه. با دریافت کافی ویتامین D ، پروتئین و کلسیم، از استخوانا مراقبت کنین. استخوانای قوی و سالم در زمان کودکی به وجود میاد اما نگه داشتن اونا واسه یه عمر زندگی سالم کار خیلی راحتی نیس.

استخون از مواد معدنی کانی مانند کلسیم، فسفر، پروتئین، کلاژن و سلولای زنده بوجود اومده. با اینکه پس از پایان رشد، استخوانا بزرگ تر نمی شه، اما استخوانای قدیمی دائم در حالت شکستن و جانشین شدن با استخوانای جدیده.

به خاطر همین، اون چه که می خورید، می خورین و دارویی که مصرف می کنین روی قدرت و مقاومت استخون اثر میذاره.

اما چیزایی که باید بدونین:

*استروژن در تراکم استخون نقش کلیدی اجرا می کنه:

زنان بیشتر دچار پوکی استخون می شن و پس از یائسگی و کم شدن اندازه استروژن این خطر زیاد میشه. در این زمان تراکم استخوانی یه زن می تونه طی ۵ سال بیشتر از ۲۰ درصد افت کنه. استروژن سلولای استخوانی رو تحتِ کنترل نگه می داره و وقتی که زنان دچار قاعدگی نمی شن یا بدن استروژن به اندازه کافی تولید نمی کنه استخون از کف میره. پس از ۶۵ سالگی، مردان هم دچار کاهش توده تراکم استخون می شن و در خطر پوکی استخون هم قرار می گیرن.

*مصرف مشروبات الکلی واسه استخون مضره:

انتخاب روش زندگی سالم مانند ورزش منظم، دوری از مصرف سیگار و مشروبات الکلی واسه سلامتی استخون مهمه. مصرف مشروبات الکلی باعث ضعیف شدن استخون و افزایش خطر شکستگی می شه.

*احتمال مرگ بر اثر شکستگی لگن؛

در مردان، پس از ۵۰ سالگی در هر ۵ نفر یه نفر، به دلیل پوکی استخون دچار شکستگی لگن می شه در واقع در سراسر جهان، از هر ۳ شکستگی لگن، یه مورد واسه مردونه. پس از شکستگی سلامت و کیفیت زندگی افت می کنه و ۳۷ درصد مردان (دو برابر زنان) پس از شکستن لگن در عرض یه سال جون خود رو از دست میدن.

*واسه سلامتی استخون به کلسیم بیشتری نیاز دارین:

واسه حفظ سلامتی استخون هر مرد بزرگسال به روزی هزار میلی گرم کلسیم نیاز داره و زنان بین ۵۱ و ۷۰ ساله به روزی هزار و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارن، اما کلسیم کافی نیس.

روزانه مصرف منیزیم، پروتئین و ویتامین D لازمه. ویتامین D جذب کلسیم رو ۵۰ درصد زیاد می کنه. به طبق واحد بین المللی (IU) هر بزرگسال روزی ۶۰۰ و فرد بالای ۸۰ سال به روزی ۸۰۰ (IU) ویتامین D نیاز داره. بدن با قرار گرفتن در برابر نور خورشید ویتامین تولید می کنه. ماهی، جگر و شیر غنی شده همه منابع خوب پروتئین و ویتامین D هستش.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، برنامه غذایی غنی از قند و کربوهیدرات به عمل اومده واسه استخون به درد بخور نیس چون می تونه با روند جذب کلسیم در بدن تداخل بسازه.

*گوارش سالم واسه سلامت استخون حیاتیه:

مشکلات گوارشی خطر ضعیف شدن استخون رو زیاد می کنه. این بیماریا شامل التهاب روده، نبود تحمل لاکتوزه.

از دست رفتن استخون می تونه به دلیل مصرف زیاد قرصای ضداسید باشه که شامل آلومینیومه. این مواد ذخیره کلسیم استخوانا رو کم می کنه.

*استروئید استخوانا رو ضعیف می کنه:

مصرف داروهای استروئیدی مانند کورتیزون… می تونه باعث از بین رفتن استخوانا شه. شاید لازم باشه داروهای استروئیدی مانند گلوکو کورتیکوئید یا کورتیکو استروئید واسه درمان آرتریت، آسم، آلرژیا، لوپوس، مریضی کرون، سرطان یا پس از پیوند عضو، استفاده کنین. تلاش کنین پایین ترین دوز رو واسه کوتاه ترین مدت استفاده کنین و از دکتر بخواین راهی واسه قوی نگه داشتن استخوانا در اون زمان به شما پیشنهاد کنه.

*فنوباربیتال، می تونه به از دست رفتن استخوانا منجر شه:

این دارو واسه درمان صرع، اضطراب و بی خوابی استفاده می شه.

*گلبولای قرمز در مغز استخون تولید می شه:

گلبولای قرمز واسه زمان طولانی در جریان خون نمی مونه و به جانشین نیاز داره. / خراسان

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *