اسرار رژیم غذایی اهالی جزیره‌ی کرِت(۱) | تغذیه سالم

اسرار رژیم غذایی اهالی جزیره کرِت (۱)

در این مطلب می خوایم اسرار رژیم غذایی کرتیا رو بگیم که با اون می شه خطر دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی رو به اندازه ۸۰ درصد کم کرد و واسه سلامتی فوق العاده س.

جزیره کِرِت در دریای مدیترانه واقعه که در دوره باستان بین دو تمدن مصر و یونان قرار داشت. شایدً شمام افسانه عجیب هیولای جزیره کرت رو شنیدین. هیولایی که به شکل نیمه آدم و نیمه گاو با دو شاخ روی سر در غاری عمیق و پیچ در پیچ در این جزیره زندگی می کرد و از گوشت و خون آدم تغذیه می کرد. البته ما کاری به نوع تغذیه هیولای این جزیره نداریم. بلکه می خوایم اسرار رژیم غذایی کرتیا رو بگیم که با اون می شه خطر دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی رو به اندازه ۸۰ درصد کم کرد و واسه سلامتی فوق العاده س.

این رژیم کلسترول بد خون، فشارخون بالا و خطر انفارکتوس، سکته مغزی یا بعضی به رژیم کرتی اعتماد کنین. با ما همراه باشین تا با اسرار رژیم غذایی و سلامتی اهالی جزیره کرت بیشتر آشنا شید.

 

کرتیا و عشق به خرفه

گیاهی خودرو با برگایی پهن مثل شبدره که در جزیره کرت هم می رید. کرتیا خرفه رو با سالاد و یا به همراه غذا می خورن. باید بدونین که خرفه پر از اسیدلینولئیک (امگا ۳)، ویتامین C، E و بتاکاروتنه که از دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی پیشگیری کرده و با آسیبای رادیکالای آزاد (عامل پیری پوست) مقابله می کنن.

روش مصرف

خرفه رو با کمی روغن زیتون یا لیموترش بخورین. گیاهان دیگه مانند اسفناج، برگ مو، ترشک و گیاه قاصدک از گیاهان دیگه رژیم غذایی کرتی هستن.

این رژیم کلسترول بد خون، فشارخون بالا و خطر انفارکتوس، سکته مغزی یا بعضی

به رژیم کرتی اعتماد کنین

کرتیا و روغن زیتون

روغن زیتون از روغنا و چاشنیای مورد علاقه اهالی کرته که واسه صرف سالاد، سبزیجات و واسه پخت وپز استفاده می کنن. کرتیا از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح درخت زیتون پرورش می دادن. روغن زیتون پر از اسیدهای چرب اشباع نشده مونو هستش که کلسترول بد خون رو کاهش داده و کلسترول خوب خون رو زیاد می کنه. اینطوری هم خطر مریضیای قلبی عروقی رو کم می کنه. این روغن هم اینکه شامل آنتی اکسیدانای محافظی مانند ویتامین E هستش.

روش مصرف

سالادهایتان رو به جای سسای پرچرب با روغن زیتون بخورین و واسه پخت و پز هم از ۳ قاشق غذاخوری (روزانه) از این روغن استفاده کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کرتیا از چربیای دیگری مانند کره و خامه که پر از چربیای اشباع شده مضر واسه سلامتی هستن خیلی کم استفاده می کنن.

کرتیا و لبنیات جفت و جور شده از شیر بز و گوسفند

ما در ایران پنیر رو واسه صبحونه استفاده می کنیم و از پنیرپیتزا هم واسه جفت و جور غذاهای فرنگی؛ اما خود فرنگیا شکلای جور واجور پنیرهای جور واجور دارن که حتی به عنوان دسر هم مصرف می کنن. کرتیا هم جز اون دسته مردمانی هستن که از پنیر و ماست بز و گوسفند در سالاد و یا به عنوان دسر استفاده می کنن. اگه به این جور ماست و شیر دسترسی دارین ماست و خیار و سس و دوغ جفت و جور کرده و بخورین.

اجناس لبنی که کرتیا مصرف می کنن بدون لاکتوزه به خاطر همین هم احتمال نفخ رو کاهش میدن. علاوه بر این کلسیم موجود در اجناس لبنی در تنظیم فشارخون و در پیشگیری از سرطان کولون بسیار موثره.

روش مصرف

پیشنهاد می کنیم واسه صبحونه حتماً پنیر و واسه ناهار ماست رو در برنامه غذایی تون داشته باشین. اجناس لبنی کم چرب یا نیم چرب بهتر از اجناس چرب هستن. چون کلسیم بیشتری دارن.

 

کرتیا زیاد گوشت خوار نیستن

سالیان ساله که اهالی کرت فقط یه مرتبه در هفته گوشت قرمز مصرف می کنن. گوشت مصرفی اهالی این جزیره بیشتر مرغ و گوشت برهه. باید بدونین که مرغ شامل چربیای به درد بخور مانند چربیای اشباع نشده مونو هستش که از دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی پیشگیری می کنن. این گوشت سفید شامل ویتامینای گروه B(به درد بخور واسه سلامت اعصاب، پوست، چشما، موها و کبد) و زینک هستش. گوشت بره شامل امگا ۳ا هستش که واسه سلامت قلب و عروق خیلی خوبه. با این حال این گوشت هم مانند هر گوشت قرمز دیگه شامل چربیای اشباع شده هستش که در صورت مصرف زیاد باعث گرفتگی عروق می شه.

روش مصرف

می تونین هر هفته چند بار مرغ پوست کنده یا بوقلمون (بدون پوست) بخورین. گوشت بره نباید بیشتر از هفته ای سه مرتبه باشه (هر وعده ۱۰۰ گرم).

کرتیا و علاقه شون به گردو

کرتیا از همون دوران باستان عاشق گردو بودن. گردو سرشار از امگا ۳ه که باعث کاهش کلسترول بد خون شده و از تشکیل لختهای خونی پیشگیری می کنه. به خاطر همین هم به سلامت قلب کمک می کنه. گردو هم اینکه شامل ویتامین E و پولی فنولا با خواص آنتی اکسیدانیه. منیزیم، پتاسیم و مس موجود در این ماده غذایی باعث کنترل فشارخون می شه.

روش مصرف

کرتیا گردو رو با سالاد میل می کنن و از اون در جفت و جور کیکا و چیزای دیگه ای به جز اینا استفاده می کنن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که روزانه ۵ تا ۶ گرم گردو نیاز بدن رو به امگا ۳ و ۲۰ درصد نیاز به منیزیم و ۱۰ درصد نیاز به ویتامین E رو تامین می کنه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نباید در مصرف گردو زیاده روی کرد چون پرکالریه و مصرف زیاد اون واسه کبد خوب نیس.

 

بفرمایید انجیر، طالبی و انگور

یافته های یه تحقیق آمریکایی که در سال ۱۹۵۲ به چاپ رسیده نشون میده که اهالی کرت روزانه حدود ۴۶۰ گرم میوه مصرف می کنن درحالی که مردم کشورای مدیترانه ای دیگه روزانه ۱۳۰ گرم میوه و سبزیجات می خورن. در بین میوه های مورد علاقه کرتیا میشه به انجیر، انگور و طالبی اشاره کرد.

کلا میوه ها پر از ویتامین C(که خواص آنتی اکسیدانی داره) و بتاکاروتن هستن که واسه زنده کردن سلولای پوست، دهن و لوله گوارش خوبه و از دچار شدن به سرطان پیشگیری می کنن. میوه ها هم اینکه پر از فیبرهای غذایی هستن که به کاهش فشارخون بالا کمک کرده، از سکته مغزی پیشگیری می کنه و قند خون و کلسترول رو کاهش میدن.

روش مصرف

روزانه همه شکلای جور واجور میوه ها و به خصوص میوه های اشاره شده رو در برنامه غذایی تون بذارین. می تونین از این میوه ها سالاد میوه جفت و جور کنین و یا به عنوان دسر بخورین.

کرتیا عشق عسل ان

دسرهای کرتی یه ترکیب مشترک دارن که همون عسله. کرتیا واسه جفت و جور کیکا، سالاد میوه و یا واسه خوردن ماست از عسل استفاده می کنن. باید بدونین که عسل شامل خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریاییه. حاصل زحمات زنبورهای عسل شامل اندازه کمی ویتامین B و C و هم اینکه آنتی اکسیدانا هستش و می تونه از افزایش قند خون پیشگیری کنه.

روش مصرف

مانند کرتیا عسل رو جانشین قند کنین. این ماده غذایی شیرین به طور طبیعی و بدون تحمیل کالری زیاد باعث شیرین شدن غذاها می شه. مثلا یه قاشق چای خوری عسل واسه یه پیاله ماست کافیه.

 

کرتیا و سبزیجات

یکی از اسرار سلامتی اهالی کرت مصرف سبزیجات (به خصوص سبزیجات خام) در هر وعده غذاییه. کرتیا عاشق فلفل دلمه ای، بادمجان، گوجه فرنگی و هم اینکه مارچوبه، خیار و رازیانه هستن. این سبزیجات پرخاصیت پر از فیبرها، آنتی اکسیدانا (بتاکاروتن و چیزای دیگه ای به جز اینا)، مواد معدنی و ویتامینا (C، E و چیزای دیگه ای به جز اینا) هستن. این سبزیجات باعث ایجاد احساس سیری سریع و دراز مدت می شن و از یبوست پیشگیری می کنن. اگه می خواین پیری و مریضیای قلبی عروقی و خدای نکرده سرطان به این زودیا سراغتون نیایند حتماً این سبزیجات رو در برنامه روزانه تون بذارین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سبزیجات، کم کالری هستن و از چاقی و دچار شدن به دیابت نوع ۲ پیشگیری می کنن.

روش مصرف

پیشنهاد می کنیم روزانه دست کم ۲۰۰ گرم سبزیجات تازه و مخصوص همون فصل رو استفاده کنین. می تونین سالاد سبزیجات جفت و جور کرده و با روغن زیتون، لیموترش و سبزیجات معطر بخورین.

 

ادامه داره …

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *