اسرار شگفت‌انگیز جوانه‌ها | تغذیه سالم

جوونه ها شکلای جور واجور مختلفی دارن و همه جا هستن. کافیه همت کرده و سری به سوپرمارکتا بزنین. این جوونه ها به اندازه ای واسه سلامتی مفیدن که ارزش امتحان کردن رو دارن. اگه اهل مصرف اون هستین که جای تشویق داره. اما اگه تا الان سراغ اونا نرفته اید بهتره این مطلب رو بخونین و تجدید نظر بکنین. به امتحانش می ارزه. با ما همراه باشین تا با گلچینی از خواص عجیب جوونه ها آشنا شید.

جوونه ها چه هستن؟

جوونه ها دانه های گیاهان خوراکی هستن که فقط جوونه میزنن (بدون کشت) تا واسه خوردن آماده شن. این دانه ها می تونن به خونواده غلات مثل برنج و جو تعلق داشته باشن یا به خونواده حبوبات مثل عدس و یا آفتابگردان و چیزای دیگه ای به جز اینا. در هر حال تموم جوونه ها پر از ویتامین هستن که ملوانان اروپایی از قرن هیجدهم میلادی مصرف کردن تا از گزند مریضی اسکوربوت که یه مریضی مربوط به کمبود ویتامین C هستش در امان باشن. شما می تونین جوونه ها رو به سالادهایتان اضافه کنین. یا می تونین اونا رو با املت سرو کنین و یا این که در جفت و جور سوپا یا پوره سبزیجاتتان به کار ببرین. اصلاً می تونین اونا رو خیلی ساده داخل یه پیاله بریزین و با قاشق بخورین. همه چیز به ذائقه شما بستگی داره. در هر حال از خواص جوونه ها محروم نباشین.

جوونه ها به لاغری کمک می کنن

فرقی نمی کنه که جوونه ی حبوبات باشه یا جوونه ی غلات. تموم شکلای جور واجور این جوونه ها پر از فیبر هستن اونم به اندازه زیاد. باید بدونین که فیبرها به لاغری و خوش اندامی شما کمک زیادی می کنن. فیبرها نه فقط دور شکمتون رو کوچیک تر می کنن بلکه باعث می شن که شاخص تری گلیسیرید خونتون هم کم بشه. این فیبرها تغییرات قند خون رو کنترل و انباشته شدن کالریا رو کاهش میدن.

با جوونه زدن آنزیمای «لیپاز، پروتئاز و آمیلاز» تولید می شه که آنزیمای گوارشی هستن و باعث می شن آنزیمای گوارشی ما کار خود رو در جذب چربیا، پروتئینا و قندهای دیر جذب راحت تر بکنن.

باید بدونین که جوونه ها پروتئین خود رو حفظ می کنن. پروتئینا اشتها رو هم کاهش میدن و اگه در رژیم باشین نمی گذارن عضلاتتون آب شه. پروتئین جوونه ها کم کالری تر از پروتئینای حیوانیه. به خاطر همین می شه با خیال راحت از پروتئینای گیاهی در رژیمای پُر پروتئین استفاده کرد.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین جوونه ها واسه افراد دیابتی گزینه مناسبیه. به خاطر این که شاخص گلیسمی جوونه ها پایینه. البته پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف با پزشکتون مشورت کنین.

واسه استفاده بهتر از مواد مغذی و خواص لاغری جوونه ها پیشنهاد می کنیم که روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم از این جوونه ها استفاده کنین.

جوونه ها؛ بمب ویتامین

جوونه ها پر از ویتامین هستن، یعنی بیشتر از دانه های خشکی مانند غلات و حبوبات ویتامین دارن. به طور دقیق تر جوونه ها در مقایسه با این مواد غذایی شامل ۳ تا ۶ برابر ویتامین بیشتری هستن. باحال اینجاس که جوونه ها ویتامین بیشتر و کالری کمتری دارن. مثلا جوونه ی گندم در مقایسه با دانه گندم ۶ برابر ویتامین C بیشتر و ۳ برابر ویتامین A بیشتری داره. کلا جوونه ها شامل ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستن که با مریضیا مقابله می کنن و باعث جذب بهتر آهن موجود در سبزیجات می شن.

واسه بهره مندی از مواد مغذی و ویتامینای موجود در جوونه ها هر روز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم جوونه بخورین. فرقی نمی کنه چه وقتی از روز باشه. شاید بهترین روش این باشه که این جوونه ها رو به همراه غذا بخورین. البته این به ذائقه خودتون هم بستگی داره. در هر حال خود رو از خواص این نعمتای الهی محروم نکنین.

جوونه باعث هضم بهتر غذا می شن

جوونه ها باعث می شن که دفع غذا خیلی راحت صورت بگیره. می پرسین به چه دلیل؟ به خاطر این که جوونه ها پر از فیبر هستن و فیبرها هم به هضم غذا کمک زیادی می کنن. از این گذشته با جوونه زدن آنزیمای «لیپاز، پروتئاز و آمیلاز» تولید می شه که آنزیمای گوارشی هستن و باعث می شن آنزیمای گوارشی ما کار خود رو در جذب چربیا، پروتئینا و قندهای دیر جذب راحت تر بکنن.

کارشناسان پیشنهاد می کنن که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم از این جوونه ها رو وارد برنامه غذایی تون بکنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه دچار مریضی گوارشی خاصی هستین قبل از مصرف با پزشکتون مشورت کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که امکان داره یه سری از آدما به این جوونه ها آلرژی داشته باشه مانند آلرژیای غذایی دیگه. در این صورت باید حواستون به مصرف اونا باشه.

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • خواص عجیب «به»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *