اسرار شگفت انگیز جوانه ها | سبزیجات

مجموعه: خواص مواد غذایی

جوانه ها همیار لاغری ان،به هضم غذا کمک می کنن،شامل ٣ تا ۶ برابر ویتامین بیشتری هستندو….

جوانه ها شکلای جور واجور مختلفی دارن و همه جا هستن. کافیه همت کرده و سری به سوپرمارکتا بزنین. این جوانه ها به اندازه ای واسه سلامتی مفیدن که ارزش امتحان کردن رو دارن. اگه اهل مصرف اون هستین که جای تشویق داره. اما اگه تا الان سراغ اونا نرفته اید بهتره این مطلب رو بخونین و تجدید نظر بکنین. به امتحانش می ارزه. با ما همراه باشین تا با گلچینی از خواص عجیب جوانه ها آشنا شید.

جوانه ها چه هستن؟

جوانه ها دانه های گیاهان خوراکی هستن که فقط جوونه میزنن (بدون کشت) تا واسه خوردن آماده شن. این دانه ها می تونن به خونواده غلات مثل برنج و جو تعلق دارا باشن یا به خونواده حبوبات مثل عدس و یا آفتابگردان و چیزای دیگه ای به جز اینا. در هر حال تموم جوانه ها پر از ویتامین هستن که ملوانان اروپایی از قرن هیجدهم میلادی مصرف کردن تا از گزند مریضی اسکوربوت که یه مریضی مربوط به کمبود ویتامین C هستش در امان باشن. شما می تونین جوانه ها رو به سالادهایتان اضافه کنین. یا می تونین اونا رو با املت سرو کنین و یا این که در جفت و جور سوپا یا پوره سبزیجاتتان به کار ببرین. اصلاً می تونین اونا رو خیلی ساده داخل یه پیاله بریزین و با قاشق بخورین. همه چیز به ذائقه شما وابسته. در هر حال از خواص جوانه ها محروم نباشین.

جوانه ها به لاغری کمک می کنن

فرقی نمی کنه که جوونه ی حبوبات باشه یا جوونه ی غلات. تموم شکلای جور واجور این جوانه ها پر از فیبر هستن اونم به اندازه زیاد. باید بدونین که فیبرها به لاغری و خوش اندامی شما کمک زیادی می کنن. فیبرها نه فقط دور شکمتون رو کوچیک تر می کنن بلکه باعث می شن که شاخص تری گلیسیرید خونتون هم کم بشه. این فیبرها تغییرات قند خون رو کنترل و انباشته شدن کالریا رو کاهش میدن.

با جوونه زدن آنزیمای «لیپاز، پروتئاز و آمیلاز» تولید می شه که آنزیمای گوارشی هستن و باعث می شن آنزیمای گوارشی ما کار خود رو در جذب چربیا، پروتئینا و قندهای دیر جذب راحت تر بکنن.

باید بدونین که جوانه ها پروتئین خود رو حفظ می کنن. پروتئینا اشتها رو هم کاهش میدن و اگه در رژیم باشین نمی ذارن عضلاتتون آب شه. پروتئین جوانه ها کم کالری تر از پروتئینای حیوانیه. به خاطر همین می شه با خیال راحت از پروتئینای گیاهی در رژیمای پُر پروتئین استفاده کرد.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین جوانه ها واسه افراد دیابتی گزینه مناسبیه. به خاطر این که شاخص گلیسمی جوانه ها پایینه. البته پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف با پزشکتون مشورت کنین.

واسه استفاده بهتر از مواد مغذی و خواص لاغری جوانه ها پیشنهاد می کنیم که روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم از این جوانه ها استفاده کنین.

جوانه ها؛ بمب ویتامین

جوانه ها پر از ویتامین هستن، یعنی بیشتر از دانه های خشکی مانند غلات و حبوبات ویتامین دارن. به طور دقیق تر جوانه ها در مقایسه با این مواد غذایی شامل ۳ تا ۶ برابر ویتامین بیشتری هستن. باحال اینجاس که جوانه ها ویتامین بیشتر و کالری کمتری دارن. مثلا جوونه ی گندم در مقایسه با دانه گندم ۶ برابر ویتامین C بیشتر و ۳ برابر ویتامین A بیشتری داره. کلا جوانه ها شامل ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستن که با بیماریا مقابله می کنن و باعث جذب بهتر آهن موجود در سبزیجات می شن.

واسه بهره مندی از مواد مغذی و ویتامینای موجود در جوانه ها هر روز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم جوونه بخورین. فرقی نمی کنه چه وقتی از روز باشه. شاید بهترین روش این باشه که این جوانه ها رو به همراه غذا بخورین. البته این به ذائقه خودتون هم وابسته. در هر حال خود رو از خواص این نعمتای الهی محروم نکنین.

جوونه باعث هضم بهتر غذا می شن

جوانه ها باعث می شن که دفع غذا خیلی راحت صورت بگیره. می پرسین به چه دلیل؟ به خاطر این که جوانه ها پر از فیبر هستن و فیبرها هم به هضم غذا کمک زیادی می کنن. از این گذشته با جوونه زدن آنزیمای «لیپاز، پروتئاز و آمیلاز» تولید می شه که آنزیمای گوارشی هستن و باعث می شن آنزیمای گوارشی ما کار خود رو در جذب چربیا، پروتئینا و قندهای دیر جذب راحت تر بکنن.

کارشناسان پیشنهاد می کنن که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم از این جوانه ها رو وارد برنامه غذایی تون بکنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه دچار مریضی گوارشی خاصی هستین قبل از مصرف با پزشکتون مشورت کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که امکان داره یه سری از آدما به این جوانه ها آلرژی داشته باشه مانند آلرژیای غذایی دیگه. در این صورت باید حواستون به مصرف اونا باشه.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • اثر عجیب لیمو بر چای سبز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *