اسرار لاغرها که شما از آن خبر ندارید | چاقی

نکتهایی که کارشناسان لاغری هم از شما مخفی می کنن

لاغری اراده می خواد و همت و البته اطلاعات درست و آگاهی. واسه کاهش وزن لازم نیس همه چربیا رو از برنامه غذایی تون خط بزنین، خودتون رو در باشگاه شکنجه بدین یا از خوردن هر نوع شکلاتی محروم کنین. فقط کافیه درباره عوامل چاق کننده اطلاعات درستی داشته باشین و اصول لاغری رو بیاموزید.

یکی از مهم ترین عادتای غذایی افراد لاغر یا بهتر بگیم آدمایی که تناسب اندام دارن اینه که عاشق میوه و سبزیجات هستن. بیشتر اونا همیشه ظرف هوس انگیزی از میوه های رنگارنگ رو در یخچال آماده دارن و با لشکری از بروکلی، هویج، گوجه، کدو و بادمجان، گل کلم، فلفل دلمه ای و کاهو به جنگ چاقی می رن.
یه متخصص تغذیه میگه:خیلی از ما متوجه پرخوری هامون در تعطیلات آخر هفته نمی شیم و بیشتر از هر روز دیگری غذا می خوریم؛ بدون این که بفهمیم همه این کالریای مصرفی اضافی به زیاد شدن وزن منجر می شن. البته لاغرها توجه خاص ای به این موضوع دارن و به محض این که آخر هفته پرخوری کنن روز بعد با افزایش جنب و جوش یا کم خوری همه چیز رو جبران می کنن.

اسرار لاغرها که شما از اون خبر ندارین

رازهای لاغری

جادویی به نام باشگاه ورزشی

شاید شمام جزو آدمایی باشین که فکر می کنین تنها افراد چاق و اونم واسه کاهش وزن به باشگاه می رن در حالی که اصلا اینطوری نیس و تقریبا همه اونایی که تناسب اندام دارن دست کم دو بار در هفته به باشگاه می رن و ورزش می کنن تا دچار اضافه وزن نشن. به گفته دکتر تغذیه، یکی از دلایلی که باعث می شه شما به دلیل کمبود فعالیت بدنی چاق شید، نداشتن انگیزه کافی واسه شروع ورزشه. پس دو نکته رو یادتون باشه.
اول این که لازم نیس ورزش سنگین و خاصی رو در نظر بگیرین و با جفت و جور لوازم ورزشی گران و معتقد شدن به حضور دائم در باشگاه، ورزش رو شروع کنین. واسه شروع تنها خودتون رو معتقد کنین که هر روز یه ساعت پیاده روی تند داشته باشین و آخر هفته حتما به کوهنوردی یا پیاده روی طولانی برید.
دومین نکته این که، شما با ورزش نکردن خودتون رو از «کارکرد جبران» محروم می کنین. کارکرد جبران یعنی این که وقتی فردی ورزش رو شروع می کنه خود به خود خوردن مواد غذایی چرب، شیرین و چاق کننده رو کنار میذاره چون که نمی خواد زحماتش هدر بره؛ از این کارکرد به عنوان عامل انگیزه بخش استفاده کنین.

لاغرها شانس دارن

شاید دور و برتان آدمایی هستن که هر چی می خورن چاق نمی شن و همیشه حسرتشان رو می خورید.خیلی از اونا به صورت سرشتی لاغرند، اما تعداد این خوش شانسا زیاد نیس. البته تعدادی از اونا هم دچار بیماریایی مثل پرکاری تیروئید، بی اشتهایی عصبی، انگل و… هستن و بعد از درمان باید مراقب غذاخوردنشان باشن.
بعضی افراد بعد از غذا نمی تونن جلوی خود رو بگیرن و با اینحال که سیر هستن بازم شروع به خوردن می کنن. در واقع این افراد ریزه خواری دارن و همین ذره ذره ها در آخر کالریای بیشتر از حدی رو نصیبشون می کنه. در حالی که افراد لاغر اینجور عادتی ندارن و وقتی که به مرحله سیر شدن نزدیک می شن، دست از غذا خوردن میکشن و به جای ریزه خواری هم از بین وعده های سالم مثل آجیل، میوه و… استفاده می کنن.

حذف کالریای غمگین

آدمایی هم هستن که وقتی ناراحت یا عصبی هستن با غذا جشن می گیرن. در واقع اونا از غذا به عنوان مرهمی بر زخمای روحی شون استفاده می کنن. به گفته دکتر تغذیه خیلی از افراد پس از بگومگو با والدین یا صمیمی ترین دوست شون یا اختلاف با همسرشون و خلاصه هر نوع مشکل روحی از خوردن به عنوان راه حلی واسه پرکردن جای خالی بقیه استفاده می کنن. اگه جزو این افراد هستین، از این به بعد واسه کسب آرامش در مواقع مشابه از موادغذایی کم کالری یا بهتر از اون پیداکردن راه حل واسه رفع مشکلتون استفاده کنین و دنبال خوردن کالریا واسه حل مشکل تون نباشین چون که لاغرها به جای پرخوری، اعتصاب غذا می کنن!
اصلاح یه باور اشتباه
شمام فکر می کنین نوشیدن مایعات چاق کننده نیس و نوشیدنیا کالری ندارن؟ اگه جواب تون مثبته فکرتون صد درصد از بیخ و بن غلطه چون همه نوشیدنیا کم کالری نیستن. البته جانشین کردن یه نوشیدنی کم کالری به جای یه نوشیدنی پرکالری هنگام خوردن غذا به کاهش دریافت کالری کمک می کنه، اما نوشیدنیای شیرین و پرکالری فقط اشتهای کاذب شما رو می گیرن و بعد از مدت کوتاهی (یک تا دو ساعت) با وجود دریافت کالری بالا گرسنه میشین و میل به خوردن دارین. افراد لاغر یا اونایی که تناسب اندام دارن به جای نوشیدنیای پرکالری همیشه آب می خورن، اینطوری هم متابولیسم بدنشون رو بالا می برن و هم جلوی اشتهای کاذبشان رو می گیرن.

هول زدن ممنوع

یه ضرب المثل روسی میگه هیچ لاغری در غذاخوردن هول نمی زنه؛ مگه قصد چاق شدن داشته باشه! این یه باور به طور کامل درسته.
خوردن یه پیش غذای کم کالری قبل از غذا باعث کاهش اشتها می شه. در واقع اگه قبل از شروع غذای اصلی یه پیش غذای کم کالری بخورین دیگه عجله ای در خوردن غذا ندارین و به اصلاح هول نمی زنید و حجم غذای مصرفی تون هم کم میشه. یادتون باشه سوپا و سالادهای کم کالری جزو پیش غذاهای سالم حساب می شه، چون غول گرسنگی شما رو در هر وعده غذایی کنترل می کنن.
براساس پژوهشای گذشته، خوردن سوپ قبل از صرف غذای اصلی باعث کاهش ۲۰درصدی دریافت کالری از اون وعده غذایی می شه.
هم اینکه خوردن یه ظرف سالاد کم کالری به عنوان پیش غذا اندازه دریافت کالری رو واسه یه وعده غذایی کوچیک ۷ درصد و واسه یه وعده غذایی مفصل ۱۲ د رصد کم می کنه. البته این رازیه که همه لاغرها اونو کشف کردن!

اسرار لاغرها که شما از اون خبر ندارین

۵۲
منبع : شبکه خبر -/ ر

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *